
De Praktijk

Over de praktijk
Speltherapie Krimpenerwaard is gevestigd in een warme en gezellige hooiberg, midden in het groene hart van de Krimpenerwaard. De praktijkruimte is geheel vernieuwd en met zorg ingericht, zodat kinderen zich er direct op hun gemak voelen.
Het spelmateriaal is duurzaam, van hoge kwaliteit en zorgvuldig gekozen om kinderen te helpen hun gevoelens spelenderwijs te uiten. Er is ruimte voor creativiteit, beweging, bouwen en fantasie – alles wat een kind nodig heeft om zichzelf te laten zien.
Tijdens de sessies speel ik samen met het kind. Ouders blijven er meestal niet de hele tijd bij, zodat hun kind zich vrijer kan uiten. Wanneer je even moet wachten, kun je plaatsnemen in de wachtruimte.
De praktijk is gevestigd in het buitengebied van Ouderkerk aan den IJssel, aan de Kerkweg 139a. Parkeren is gratis en kan direct bij de hooiberg, waardoor de praktijk goed bereikbaar is. De landelijke omgeving draagt bij aan de rustige en natuurlijke sfeer die kinderen helpt om echt tot zichzelf te komen.
Voorbeelden uit de praktijk
Ieder kind is anders en ieder verhaal is uniek. Daarom ziet speltherapie er ook voor elk kind anders uit. Hieronder lees je een paar voorbeelden uit de praktijk, die laten zien hoe speltherapie helpend kan zijn.
- Tom (8) – omgaan met boosheid
Thuis en op school liep Tom vaak tegen zijn boosheid aan. Kleine dingen konden hem ineens laten ontploffen, waarna hij zich schuldig en verdrietig voelde. In de spelkamer koos hij steeds weer voor vechtspel met ridders, draken en zwaarden. Daarin kon hij zijn spanning kwijt en liet hij zien hoe groot zijn strijd van binnen was. Gaandeweg ontdekte hij dat hij ook andere keuzes kon maken: eerst ademhalen, woorden geven aan wat hem dwarszat of hulp vragen. Na verloop van tijd werd hij rustiger en kreeg hij meer grip op zijn emoties, wat thuis en op school duidelijk merkbaar werd. - Sarah (7) – verwerken van verlies
Na het overlijden van haar opa trok Sarah zich terug. Ze wilde er niet over praten en leek stilletjes haar verdriet te dragen. In de spelkamer pakte ze steeds de poppen en speelde verhalen over afscheid nemen. Via het spel durfde ze woorden te geven aan wat ze voelde: het gemis, maar ook de mooie herinneringen. In kleine stapjes leerde ze dat verdriet er mag zijn en dat het helpt om dit te delen. Thuis kon ze haar gevoelens beter uiten, waardoor ze zich lichter voelde en weer plezier kon beleven in de dingen die ze graag deed. - Milan (9) – balans vinden als hoogbegaafd kind
Milan was slim en nieuwsgierig, maar voelde zich vaak onbegrepen in de klas. Hij verveelde zich snel en raakte gefrustreerd als anderen hem niet konden volgen. Zijn sterke overtuigingen en grote behoefte aan autonomie maakten dat hij vaak de strijd aanging, zowel met klasgenoten als met volwassenen. In speltherapie koos hij voor uitdagende bouwmaterialen en strategische spellen, waar zijn kwaliteiten goed zichtbaar werden. Tegelijk liet het spel ook zien hoe lastig het voor hem was om samen te werken of te accepteren dat het anders liep dan hij wilde. Stap voor stap ontdekte Milan dat samenwerken niet betekent dat hij zijn ideeën moet opgeven, maar dat er ruimte kan zijn voor meerdere oplossingen. Ook oefende hij met verliezen en merkte hij dat teleurstelling vervelend voelt, maar voorbijgaat.
Door dit alles groeide zijn zelfvertrouwen, maar ook zijn flexibiliteit. Hij vond meer rust in zichzelf en kreeg handvatten om met anderen om te gaan, zonder zichzelf te verliezen.
In de spelkamer mag ieder kind zichzelf zijn. Samen met ouders kijken we wat er nodig is, zodat een kind zich weer veilig, begrepen en veerkrachtig voelt.
Wil je meer weten of een eerste afspraak maken?
Neem gerust contact op voor meer informatie of een kennismaking. Ik vertel je graag hoe speltherapie kan aansluiten bij de situatie van jouw kind.
















